visual1.jpg
 
 

‘De oplossing is soms zo simpel.’

Persberichten

Er zijn vorig jaar ruim 20.000 meldingen gedaan bij buurtbemiddelingsorganisaties. Dat blijkt uit de jaarlijkste benchmark buurtbemiddeling van het Centrum voor Criminaliteitspreventie en Veiligheid (het CCV). Maar liefst bij een kwart van de meldingen was er sprake van complexe problemen, een stijging van ruim 10%. "Daarbij kwamen kwetsbare mensen vaak in beeld. Denk bijvoorbeeld aan mensen met psychosociale of taalproblemen en vaak een combinatie daarvan", zegt Frannie Herder, adviseur buurtbemiddeling bij het CCV. "Buurtbemiddelingsorganisaties zijn bezorgd over het groeiend aantal kwetsbare mensen met complexe problemen dat betrokken is bij burenruzies" Lees meer.

Zón zeven jaar geleden ging Kees (73 jaar) met pensioen. Als accountmanager had hij altijd met mensen gewerkt en nu zocht hij een nieuwe, zinvolle besteding.

Hij las in de krant een artikel over buurtbemiddeling. Bij deze organisatie bemiddelen vrijwilligers in conflicten tussen buren. Het sprak Kees aan en hij nam al snel contact op. Hettie Schoonhoven, de coördinator, heette hem van harte welkom en na een korte opleiding in de doelstellingen en werkwijze van buurtbemiddeling kon Kees aan de slag. Lees meer.

25 jaar Buurtbemiddeling

En daar zijn we trots op! Onderzoek, landelijke kentallen en de tien kenmerken tonen aan dat buurbemiddeling onmisbaar is. Lees meer.

 

Dat is makkelijk praten!

1 op de 4 Nederlanders ergert zich wel eens aan zijn buren. Het gaat vaak om kleine irritaties die op lange termijn tot grote ergernissen kunnen leiden.

Hoe voorkom je dat dat gebeurt? Er samen over praten is niet altijd even makkelijk. Toch kun je er zelf iets aan doen. Lees meer.

 

CCV - 2 oktober 2019

Postion paper CCV, rondetafelgesprek burenoverlast Lees meer